Instituut Fysieke Veiligheid beslist over laadpalen E-bussen

17 January 2021, 14:37 uur
Rotterdam & Regio
mainImage

Rotterdam heeft advies gevraagd aan het Instituut voor Fysieke Veiligheid over het plaatsen van laadpalen onder de overkapping van het busstation op het Zuidplein. Dat is de reden waarom er nog geen vijftig elektrische bussen op de lijnen van Rotterdam-Zuid naar Barendrecht rijden.

Het was de bedoeling dat rondom het winkelcentrum Zuidplein 8 tot 10 laadpunten werden geplaatst. Maar de veiligheid rondom deze laadpalen is nog niet voldoende gewaarborgd. Daarom heeft de Vereniging van Eigenaren Zuidplein een stokje voor dit plan gestoken.

‘’De plaatsing van laadpalen voor bussen met bijbehorende apparatuur op een overdekt busstation is een relatief nieuw fenomeen waar nog weinig ervaring mee is. Er zijn veel veiligheidsaspecten mee gemoeid. Want hoewel het laden van elektrische bussen veilig is, is het wellicht door de specifieke locatie toch wenselijk om extra veiligheidsmaatrelen te nemen’’, meldt wethouder Bohove, die nu in afstemming met Bouw- en Woningtoezicht (BWT) nadere onderzoeken eist met betrekking tot de veiligheid van transformatoren onder het complex .

Samen met RET werkt Rotterdam ook aan vier andere nieuwe locaties voor E-bussen: Marconiplein, Keizerswaard, Capelsebrug en Station Noord. Mogelijke belemmeringen voor het plaatsen van laadpalen zijn bij de eerste drie de stuurkasten en transformatorhuisjes in de nabije omgeving van het busstation. En speciale aandacht voor de veiligheid geldt voor Station Noord waar de laadpalen mogelijk onder de A20 worden geplaatst. Extern veiligheidsonderzoek moet aantonen of ook daar veilig geladen kan worden.